Relacje z kursu językowego uczennicy Zofii Kordiak z klasy 2e oraz uczennicy Natalii Wcisło z klasy 4d finansowanego przez ZfA i przeznaczonego dla wybranych uczniów programu DSD

Relacja z kursu językowego DSD II Ostseesprachcamp

Poniedziałek

Już w południe miałam przyjemność spotkać się z wszystkimi osobami z Polski na Dworcu Centralnym w Warszawie. Zostaliśmy miło przywitani przez organizatorów kursu językowego i wybraliśmy się do miejscowości Nieporęt.

Hotel, w którym przebywaliśmy znajdował się kilkaset metrów od jeziora, dzięki czemu większość pokoi posiadało przepiękny widoki na wodę oraz las.

Uczestnicy z różnych krajów (z  Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwecji oraz Niemiec) zostali podzieleni na mniejsze grupy i pierwszy dzień upłynął nam na wzajemnym zapoznaniu oraz na integracji (“Kennenlernrunde”).

Wtorek

Wiedziałam, że ten kurs pomoże mi rozwinąć kompetencje językowe, ale nie sądziłam, że będzie on aż tak intensywny. W sali konferencyjnej w mieszanych grupach braliśmy udział warsztatach przygotowujących do pisania dłuższej pracy (Sprachliche Kommunikation), trenowaliśmy rozumienie tekstów pisanych (Leseverstehen), tekstów słuchanych (Hörverstehen) i doskonaliliśmy mówienie w języku niemieckim (Mündliche Kommunikation). Materiałami i inspiracjami podzieliłam się z resztą grupy DSD II w naszej szkole.

Następnie skład grup został zmieniony i trenowaliśmy komunikację ustną.

Musieliśmy wybrać temat naszego referatu, opracować argumenty za/przeciw oraz wykonać estetyczną prezentację.

Wieczorem, po kolacji mieliśmy czas wolny, dużo rozmawialiśmy, wymieniając się ciekawostkami z naszych krajów.

Środa

Wcześnie rano wyruszyliśmy pociągiem do Warszawy, aby zwiedzić stolicę w towarzystwie przewodnika.Było to ciekawe doświadczenie, ponieważ oprowadzanie odbyło się w języku niemieckim.

Po obiedzie (tutaj rządziła jednak kuchnia polska ;)) prezentowaliśmy  elementy charakterystyczne dla naszego kraju/ regionu, takie jak: obyczaje, słodycze, ubrania.

Czwartek

W przedostatni dzień kursu od rana intensywnie przygotowywaliśmy się do prezentowania wyników naszej wtorkowej pracy. Po obiedzie odbył się konkurs na najlepszy referat a koordynatorzy udzielili nam rad, jak można udoskonalić w nasze prezentacje. Te cenne wskazówki także przekazałam reszcie grupy DSD II w naszej szkole. Czas wolny spędziliśmy nad jeziorem, grając w piłkę, grając w bilard lub po prostu rozmawiając.

Piątek

Od rana słychać było popłakiwanie na korytarzach, ponieważ był to ostatni dzień wspólnej przygody. Widać było, że wiele osób w ciągu tych kilku dni zdążyło się zaprzyjaźnić. Po kolei osoby z Litwy, Łotwy, Estonii oraz Szwecji wychodziły na pociąg lub na samolot, aby wrócić do swoich krajów.

Uczniowie z Polski udały się na Dworzec Centralny w Warszawie, i tam gdzie kilka dni wcześniej się poznaliśmy, teraz musieliśmy się  pożegnać.

Kurs przygotowawczy  pozwolił mi lepiej poznać strukturę egzaminu DSD 2, doskonalić umiejętności językowe w praktyce ale też poznać wiele ciekawych osób z całej Europy. Mimo intensywnego toku nauki i niekończących się zajęć, znaleźliśmy czas by się poznać i dobrze się bawić.

W tym miejscu chciałabym podziękować ZfA (Zentralstelle für das Auslandsschulwesen), organizacji która wspiera uczniów i szkoły przystępujące do egzaminu DSD (Deutsches Sprachdiplom)  a także współfinansuje różne inicjatywy dla uczniów zainteresowanych językiem   niemieckim. Dziękuje także nauczycielom, czyli Pani Agnieszce Grzesik oraz Panu Andreasowi Grossowi, którzy pomogli mi w procesie rekrutacji na kurs.

Kurs językowy w Bonn i Berlinie
W sierpniu tego roku miałam okazję wziąć udział w kursie językowym organizowanym
przez PAD i ZfA. W ramach kursu spędziłam 14 dni w Bonn oraz 4 dni w Berlinie. Celem kursu było
poszerzenie moich kompetencji językowych, ale też poznanie niemieckiej kultury i odwiedzenie
nowych miejsc.
Podczas pobytu w Bonn mieszkaliśmy u niemieckich rodzin. Razem ze swoimi
rówieśnikami uczęszczaliśmy do lokalnej szkoły - Marie-Kahle-Gesamtschule der Stadt Bonn. Tam
razem z grupą z Polski braliśmy udział w lekcjach języka niemieckiego z polskim, ale też
niemieckim nauczycielem. Żeby nie było zbyt nudno, braliśmy udział w wielu ciekawych
aktywnościach. Odwiedziliśmy leżącą w pobliżu Kolonię, w której znajduje się słynna katedra.
Zwiedziliśmy też wiele miejsc w samym Bonn m.in. Dom Historii Niemiec oraz Muzeum Sztuki
Współczesnej. W czasie wolnym nie zabrakło miejsca na spotkania towarzyskie i czas z rodzinami
goszczącymi.
Po dwutygodniowym pobycie w Bonn w gronie uczestników z Polski i naszymi opiekunami
udaliśmy się pociągiem do Berlina, gdzie mieliśmy spędzić kolejne 4 dni. Był to czas poświęcony
na zwiedzanie stolicy Niemiec, ale też na doskonalenie języka niemieckiego w życiu codziennym i
poznawanie kultury tego kraju. Odwiedziliśmy wiele ważnych miejsc takich jak Muzeum
Pergamońskie, Bundestag, Pomnik Pomordowanych Żydów Europy, Pomnik Muru Berlińskiego
czy Bramę Brandenburską.
Udział w tym kursie językowym pozwolił mi na poszerzenie znajomości języka niemieckiego
i lepsze przygotowanie do egzaminu językowego DSD. Był to również czas, który na długo
pozostanie w mojej pamięci.